De consument is leidend bij woningontwikkeling
Woningen ontwikkelen op basis van onderzoek
LATEI kent verschillende concepten voor woningontwikkeling, waarbij de toekomstige bewoner of gebruiker altijd centraal staat. Wij ontwikkelen voor de potentiële consument op basis van kwalitatief onderzoek naar diens behoeften. Denk aan enquêtes en workshops met zowel geïnteresseerden als omwonenden.
Ontwikkelen voor de consument
Ongeacht wie onze opdrachtgever is bij een project, we bouwen uiteindelijk voor de bewoner of gebruiker van de woning. De behoefte van deze gebruiker staat dan ook altijd centraal in onze processen. Daarbij gaan we niet uit van een bepaalde systeemgedachte of een herhaling van eerdere succesvolle projecten.
Bij elk project kijken we eerst naar de behoefte uit de markt. De verkoop begint daardoor eigenlijk al in de allereerste fasen van de ontwikkeling, als we samen met de doelgroep – aan de hand van enquêtes en in workshops – nadenken over wat er precies moet komen.
Plannen flexibel aanpassen
We betrekken dus potentiële kopers of huurders direct bij het ontwerp van hun woon- of werkomgeving. We discussiëren over de architectuurstijl in brede zin, maar ook over het ontwerp van de individuele woningen. Zo kan het gebeuren dat tijdens het proces op indicatie van de doelgroepen aangepaste woningindelingen of zelfs compleet nieuwe woningtypen aan een plan toegevoegd worden.
De ‘bottom up’-aanpak, die overigens weinig verschilt van wat in de marketing van andere producten gangbaar is, heeft ertoe geleid dat LATEI al decennia lang succesvol is in de verkoop van haar ontwikkelprojecten. Niet verwonderlijk, als je precies bouwt wat mensen willen.
Ontwikkelconcepten
Concrete voorbeelden van bouwen op maat en op verzoek zijn onze concepten ‘Eigenwijk’ en ‘Carte Blanche’. Dit geldt natuurlijk nog veel sterker voor projecten met collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) en ons product ‘Het Droomcollectief’.