LATEI schenkt Voedselbank Amersfoort een cheque voor de aankoop van verse producten. Daarmee onderstreept de Amersfoortse projectontwikkelaar opnieuw haar jarenlange verbondenheid met de maatschappelijke organisatie, die voedselpakketten verstrekt aan ongeveer 700 gezinnen die niet voldoende middelen hebben voor een gezonde maaltijd.
Voedselbank Amersfoort kan de financiële steun goed gebruiken. Het is immers haar streven om ook in 2025 voor drie maaltijden per week groente en fruit aan te bieden aan haar klanten. Doordat supermarkten en groothandels steeds minder producten overhouden, moet de voedselbank vaker en meer producten inkopen. En dat is een uitdaging voor Adrie Gouw, die samen met een collega voedsel inkoopt.
Met een glimlach van oor tot oor ontvangt Gouw de cheque dan ook uit handen van Ard de Jong, directeur van LATEI. Met deze donatie kan hij heel wat ‘hardlopers’ zoals aubergines, courgettes en bloemkolen inslaan. Ook gebruikt hij de schenking voor de aankoop van luxere producten zoals kaas en kip.
Dankbaar
‘Het is een flinke bijdrage waar we heel blij mee zijn’, zegt Gouw. ‘We willen graag zoveel mogelijk gezonde verse producten aanbieden. Maar in deze tijd tikt dat aan. We kregen in het verleden veel producten aangeleverd, maar moeten nu steeds meer inkopen. Dat is niet makkelijk in deze tijd van stijgende kosten. Het wordt helaas een trend dat we hier budget voor nodig hebben. Daarom zijn we met dit soort grote donaties heel erg geholpen. Hier kunnen heel veel mensen gezond van eten.’
Dat het ook nog gaat om inmiddels jaarlijks terugkerende financiële steun maakt het team van de voedselbank extra dankbaar. ‘Ik werk al lang bij de voedselbank en weet niet beter dan dat LATEI ons helpt’, vertelt Gouw. ‘Het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf zich zo lang aan ons verbindt. Ze helpen ook nog op andere manieren. Meerdere jaren verzorgden LATEI-medewerkers op donderdag een deel van de bezorgingen bij gezinnen die zelf niet in staat zijn de voedselpakketten bij ons op te halen. Ook springen ze tijdens piektijden bij met extra handjes. Dat wordt erg gewaardeerd. Wij zijn heel blij met LATEI.’
Succesvol nieuw winkelconcept
Vorig jaar nog schonk het LATEI Fonds de voedselbank een cheque voor de inrichting van de nieuwe thuisbasis aan de Amsterdamseweg 153. De voedselbank greep de verhuizing aan om een nieuw winkelconcept door te voeren. Klanten krijgen niet meer zoals voorheen een kant-en-klaar voedselpakket aangereikt, maar hebben de keuzevrijheid om zelf naar behoefte hun boodschappen samen te stellen. De gift van het LATEI Fonds is gebruikt om de nieuwe winkelinrichting te bekostigen.
‘Ook dat geld is goed terechtgekomen’, zegt Gouw. ‘Ons nieuwe winkelconcept is een succes. Vroeger stond je als klant nog weleens in de rij, nu kun je ontspannen gratis bij ons winkelen. Daardoor is de drempel lager om bij ons aan te kloppen. Daarnaast voorkomen we er verspilling mee. Klanten kiezen nu zelf de producten die ze willen gebruiken. Waar ze geen behoefte aan hebben, nemen ze niet mee.’
Grote verbondenheid
De Jong hoort het met interesse aan. De directeur van LATEI is blij dat zijn team de voedselbank kan helpen. ‘Wij voelen al jarenlang een grote verbondenheid met de voedselbank. We steunen meer initiatieven en stellen jaarlijks de vraag: blijven we dit doen? Bij de voedselbank stellen we die vraag nooit. Gewoonweg omdat deze organisatie enorm belangrijk is voor deze stad.’
Voor De Jong voelt het bijna als een vanzelfsprekendheid om de voedselbank vanuit LATEI financieel te ondersteunen. ‘Als projectontwikkelaar proberen wij zoveel mogelijk mensen een betaalbaar huis te bieden. Maar wat als je een dak boven je hoofd hebt zonder eten en drinken? Voor ons gaat dat hand in hand. Dat drijft ons om onze steun aan de voedselbank voort te zetten.’
Handen uit de mouwen
Een financieel moeilijke periode kan iedereen overkomen, zo vervolgt De Jong. ‘Je kunt morgen in een situatie terechtkomen dat je naar de voedselbank moet. Dan is het een geruststellende gedachte dat we in Amersfoort een goed georganiseerde voedselbank hebben. Wij weten zeker dat elke euro die we schenken goed wordt besteed. Kijk maar naar het nieuwe winkelconcept, dat ook nog eens gerund wordt door uitsluitend vrijwilligers. Er wordt heel hard gewerkt om mensen die dat nodig hebben van verse, gezonde voedselpakketten te voorzien. Wij vinden het belangrijk om daar een bijdrage aan te leveren.’
Niet alleen financieel, maar ook door de handen uit de mouwen te steken. De Jong: ‘Ook dat blijven we doen. Als er extra handjes nodig zijn, dan helpen we graag.’
Tekst: Thijs Thomassen
Foto’s: Bobby Littlejohn